ZIUA 1

  • Recunoașterea traseului de la cazare la școală și identificarea mijloacelor de transport necesare
  • Vizitarea Centrului IRIS:
  • Biblioteca – cărți adaptate și braille
  • Grădina senzorială
  • Vizitarea școlii (săli de clasă, atelier activități gospodărești, atelier artă, laborator informatică)

ZIUA 2

  • Puncte tari și puncte slabe ale proiectului
  • Discuție pe baza chestionarului inițial:
  • S-a adăugat o întrebare la aplicațiile care se folosesc în realizarea materialelor tactil-pictoriale
  • Propunerea pentru structura manualului / ghidului
  • S-a dezbătut pe grupuri de lucru: au fost adăugate observațiile și comentariile participanților la structura inițială
  • S-au adus clarificări cu privire la anumite aspecte ale conținutului
  • Metode și mijloace de diseminare

ZIUA 3

  • Mijloace și metode de adaptare a manualelor / fișelor de lucru pentru elevii ambliopi (partially sighted)
  • Metode și mijloace de adaptare a cărților/fișelor braille
  • Reguli generale pentru adaptarea imaginilor și pregătirea lor pentru transformarea în imagini tactile
  • Enumerarea cătorva tehnici și aplicații ce pot fi utilizate în realizaera imaginilor tactile
  • Aplicații: Geogebra, Graph, Inkscape

ZIUA 4

  • Realizare Imagini matematice
  • Slovenia folosește matricea braille în 8 puncte – după clasa a 5 a pe display braille digital, care este asigurat fiecărui elev de Ministerul Sănătății Sloven, odată la 10 ani
  • Aplicația Graph – program gratuit (https://www.padowan.dk/)  realizarea de grafice ale unor funcții matematice
  • Crearea graficelor și formulelor geometrice cu programul online GEOGEBRA (https://www.geogebra.org/)
  • Workshop – adaptare imagini tactile pentru teste de matematică
  • Reprezentanta României, Filat Lavinia, a fost solicitată să comenteze calitatea imaginilor tactile realizate în timpul atelierului, fiind singurul profesor nevăzător prezent

MEMENTO:

Listă de sarcini:

  • O listă, până la sfârșitul lunii iunie, cu toți participanții în proiect, cu sarcini  de muncă și competențele lor
  • În următoarele 6 luni – nr. de manuale cu materiale adaptate
  • Să informăm cine are acces la aceste materiale accesibilizate: doar școala specială sau și alte școli
  • Lista coordonatorilor din proiect și competențele lor
  • Testarea analizei materialelor adaptate (IO2) și ghidurile (IO3) făcute de către parteneri pentru că au mai mulți elevi decât partenerul din Slovenia:
    • Chestionarele – analizate la Școala Dimitar Vlahov
    •  Manualele adaptate – centralizate la Școala Dragan Kovacevic
  • Trebuie anunțat numele persoanei responsabile cu diseminarea la fiecare organizație
  • Organizarea de traininguri pentru utilizatorii materialelor cu profesorii din învățământul de masă și cu alți profesori din celelalte școli de nevăzători din țară
  • Toate materialele să aibă logo-ul cu UE

ROMANIA – LIDER pe ghidul metodologic pentru profesori: ”Utilizarea imaginilor tactile în timpul lecției; Strategii de explorare tactil-kinestezică + Asocierea descrierilor audio la imagini tactile.Toate materialele se inncarca pe Google drive proiect ”Borders of tangible”

ECHIPA DE PROIECT: Popa Ion, Filat Lavinia, Rusenescu Iustina

Ljubljana – Slovenia

6 – 10 Iunie 2022